fbpx
 
НОВИНИ
РЕГІОНИ
АР Крим
Вінниця
Волинь
Дніпропетровськ
Донецьк
Житомир
Закарпаття
Запоріжжя
Івано-Франківськ
Київська обл.
Кіровоград
Луганськ
Львів
Миколаїв
Одеса
Полтава
Рівне
Суми
Тернопіль
Харкiв
Херсон
Хмельницький
Черкаси
Чернівці
Чернігів
м. Cевастополь
м. Київ
Світ
Білорусь
КАТЕГОРІЇ
всі теми
Новини Cтудреспубліки
Новини НДЛМ
Новини ВМГО
Аналітика
 
08-12-2021 / Аналітика /  Україна

Історичні місточки, паралелі — це те, що нам дуже потрібно. Частина ІІ

«Історія має властивість повторюватися на новому витку. І якщо ми уважно будемо ставитися, вивчати минуле, ми можемо знаходити ключі, розуміння того, як діяти безпомилково», — підкреслює знаний історик, експерт Студреспубліки Валерій Солдатенко у доповіді «Революції і пам’ять: несистемні міркування в сучасному історіографічному й політичному контекстах», прочитаній під час ІІІ Громадянського лекторію «Політика пам’яті як політика для живих». Публікуємо завершення стенограми [+ відео].

Громадянські лекторії від Студреспубліки послуговують громадянському просвітництву й осмисленню складних проблем. Незатребуваність інтелекту, дискредитація революції як позитивного способу прогресивного розвитку, відповідальність істориків/инь, сучасна псевдонаукова кон’юнктурщина і головні уроки Української революції 1917‒1920рр. для теперішнього часу (зокрема, необхідність враховувати міжнародний контекст) — питання, які піднімає член-кореспондент НАН України, ексдиректор Українського інституту національної пам’яті В.Ф.Солдатенко у доповіді, яка відбулася у Науковій бібліотеці ім. М.Максимовича Київського національного університету ім. Тараса Шевченка 16 листопада 2019р. Вивчаймо ІІ частину стенограми!

Частина І
Частина ІІ

Частина ІІ

«Повинен покаятися разом з усім історичним загалом»

Знову повертаюся до питання про затребуваність і незатребуваність інтелектуалів. Ви знаєте, чесно, ще раз повинен покаятися разом з усім загалом історичним. Що ми «зробили» з нашими керівниками Української революції?! У нас жодного не залишилося незаплямованого, незнеславленого! Грушевський — хороший історик, але поганий політик; Винниченко — емоційна людина, яка займалася творчістю літературною: для чого йому та політика була? хіба він міг нас вивести на потрібний шлях? ну Петлюра — взагалі «семінарист-недоучка»… Немає жодних!.. [Дискредитували] з різних позицій, правда.

І те, що відбувається… я не знаю, якою мірою ви з цим знайомитеся і відчуваєте, ну а я — постійно слідкую, інакше не можу. Цей рік, який завершується, це рік 140-річчя від дня народження С.В.Петлюри. З тих книжок, які повиходили, мабуть, знаєте, що це наш геній, що це наш самий послідовний борець проти російського імперіалізму, проти більшовиків, проти Леніна і т.д. Наступний рік — це рік В.К.Винниченка, і вже почали випускатися книжки і про Винниченка, де — а хто такий Винниченко. А це та людина, яка писала такі речі, вибачте, непристойні про Петлюру; і взагалі, хто він? — лідер українських соціал-демократів, який в 20-му році вступив в Комуністичну партію (більшовиків) України!.. Ну так, що ви від нього хочете?! — приблизно такий мотив цих творів.

І, дійсно, це ненормально для суспільства, для вас, для молодих людей, в яких немає орієнтиру більш-менш пристойного — «всі погані, не було жодного гідного».

А я вам повинен сказати одне власне враження, власний погляд на цю проблему: да таких людей, як Винниченко, треба було ще пошукати й пошукати — і з т.з. творчої, і з т.з. моральної! От 1918р., січень — знову повертаємося до тих подій. Винниченко, розуміючи ту ситуацію, коли Київ нікому було боронити, Центральну Раду нікому було боронити, він пропонує: знаєте що, от є у нас Бош, Шахрай, критикують нас — було таке в українському політикумі, давайте зробимо так — от бачите маси, вони пішли до більшовиків, у них армія є, а в нас немає ([у них] маленька армія, але [в нас] зовсім нікого немає), раз маси за радянську владу (нехай, я не можу за радянську владу — я проти; [саме] він відповів на ультиматум 4 грудня 1917р. відмовою, що привело фактично до військового стану — хоча військових дій практично не було, до 3 січня 18-го року йшли переговори), от ви візьміть і заарештуйте мене і хто зі мною, а значить проти народу. Для чого? А щоб не лилася українська кров. От що головне! Ну ви ж бачите, за кого вони, що ви хочете з них? Ви силоміць хочете їм нав’язати цю Україну? Ні. Я віддаюсь під арешт, але якщо це допоможе Україні.

До речі, щоб продовжити цю лінію про мораль Винниченка, йому належали власною рукою — ви можете переконатися в архіві — написані три перші Універсали і Четвертий Універсал, він основу створив. Тобто поступ українства в державність — це Винниченко привносив. Талант літературний був, причому, талант неймовірний, який недооцінений і з яким треба рахуватися. Ну, уявіть собі, він їде на переговори в Петроград — він займався тільки політикою в 17-му році — й у вагоні він пише повноцінну п’єсу «Панна Мара». Він не спить вночі, а пише повноцінну п’єсу! У нього 14 романів, скільки у нього драматичних творів!

І от я вам назву твір, який бояться аналізувати, — це «Слово за тобою, Сталіне!» Він написав цей твір в к. 1949 – на поч. 1950рр., за 3 місяці написав. В чому зміст цього твору, головний? (Там є детективна складова). Він виходить з того, що вже скільки років існує радянська влада, скільки років існує керівництво Комуністичної партії, і приходить до висновку, що влада хороша, але навіть за ленінською оцінкою соціалізм може перемогти капіталізм тільки тоді, коли він створить більш високу продуктивність праці. Створив соціалізм на 50-й рік більш високу продуктивність праці? — ні. Капіталізм — нелюдський спосіб організації суспільства, але продуктивність праці він створює таку, яка перевищує соціалістичну. Що треба зробити? Треба поєднати одне з іншим. За рахунок чого? За рахунок колектократії, тобто віддати владу колективам. Знову повернення до народної влади. А в міжнародному плані — це конкордизм, від французького — «согласие», це поєднати оці два начала. Що це в принципі? Це — теорія конвергенції, він випередив Гелбрайта, якому приписується ця [теорія].

Це наш український лідер. І людина, яка, коли йому Скоропадський запропонував бути головою уряду, він відмовився. Коли йому під час петлюрівщини пропонували: повернись, ми гинемо без тебе; він сказав — ні, в такому складі урядовому я не можу працювати, ні в якому разі. В 20-му році він приїжджає в Україну, веде переговори в Харкові і його приймають в партію, його призначають заступником голови Ради Міністрів України (Радянської України), Міністром закордонних справ, обирають в Центральний виконавчий комітет. Він вимагає: ні, мені замало, мені потрібні реальні важелі впливу на політику, я хочу, щоб Україна була українською, і для цього я повинен бути членом Політбюро. Ну пленум треба було проводити, тебе обирають там — але не хотіли, дійсно боялися. Ну не буде мене? — я не можу. Коли німці окуповують Україну в 41-му році, йому пропонується знову пост прем’єра, і він відмовляється. Його кидають до Гестапо на кілька тижнів… ну, слава Богу, не розстріляли, але він відмовляється. Ця людина була в той час на гребні української політики.

Урок четвертий: чесно враховувати міжнародний контекст

І от я ще один сюжет хочу зачепити в зв’язку з цим, підвівши вас до того, як твориться політика, ким вона здійснюється, хто намічає ці плани розвитку. Гетьман довів суспільство до того, що вся Україна була проти режиму. Скільки людей загинуло в 1918р. під час панування гетьмана, ніхто не може знати [точно], але це сотні тисяч. Хоча зараз у нас існують в Україні сили, [наприклад], «Союз гетьманців-державників», які доводять, що кращого правителя взагалі не було, от гетьман — це те, що нам потрібно і зараз треба пропонувати монархічну Україну.

Що він проводив, в чому його платформа? Консервативна революція. Ну от ви, революціонери, сидите — молоді, але як поєднати 2 терміни в одне: консерватизм і революція? Революція — це шлях до прогресу, консерватизм — це шлях назад, і він тільки прийшов до влади, одразу оголосив, що все що було до лютого 1917р. — все відновлюється. А те, що більшовики робили, і те, що Центральна Рада робила, все відміняється, ми повертаємося до монархії.

І маленька деталь… Його обрали, от тут, в цирку Крутікова — це кінотеатр «Київ» нинішній на тому місці стоїть — і прийшли і сказали, що вас обрали 7,5 тис. хліборобів, значить, правте нами. А на основі чого, що ж я буду робити? Під рукою опинився в нього хороший правник, вчений — Олексій Павлов. І Скоропадський каже: «Давай, щось накидай там — чим, як треба правити». Він пішов і через 2,5 год. прийшов до нього і приніс 9 законів відразу, Скоропадський прочитав: все блискуче, такі вивірені формулювання, такі переконливі і, головне, відповідно до його поглядів. Це є в спогадах Скоропадського, він сам пише: тільки через деякий час він дізнався, що вчинив Павлов — а він просто взяв Свод законов Российской империи, переписав і тільки там, де було слово «цар», він підставив «гетьман» і все на тому завершилося. [сміх]

Але цього не сприйняло суспільство: от тільки німці, які мали реальну силу і на багнетах яких тримався Скоропадський, втратили до 1 вересня (а прийшли вони в березні ‒ частково квітні) 19,5 тис. вбитих солдатів і офіцерів німецьких; скільки Гетьманська варта втратила — невідомо. Є офіційні дані, документи: за одного вбитого солдата стріляли від 5 до 10 заручників українських, а за офіцера — від 10 до 15 заручників розстрілювали. Тобто рахунок ішов на десятки і навіть більше, мабуть, сотні тисяч. 500-тисячне військо не справлялося. Є дані, що посол фон Мумм писав до Берліна: пришліть до 20 дивізій в Україну, бо ми з селянами впоратися не можемо. Згадаємо хоча б масштаби Звенигородсько-Таращанського повстання селян: 30 тис. селян бере участь і озброюється не тільки револьверами і гвинтівками, на їх озброєнні навіть панцерники; політичної сили не було, яка б керувала: більшовики знищені, а українські есери та соціал-демократи запросили німців на свою територію; лише 5 тис. змогли вирватися в нейтральну зону. Тобто це була селянська війна, українська Вандея 1918р.

                               Кавалерійський ескадрон Таращанського полку, грудень 1918р.

І от створюється Директорія, на чолі з Винниченком. 13 листопада 1918р. швидко здійснюють антигетьманське повстання. Ну Петлюра по-своєму веде себе — це окрема розмова — веде на розкол практично з самих перших днів Директорію. Але як поводить себе Винниченко? Він аналізує ситуацію, дивиться на реальний стан речей, приходить до того, що, як в грудні 17-го ‒ січні 18-го років, селянство, солдати не пішли в українську армію, вони проти Центральної Ради були, так і тепер — гетьмана скидають, і це закономірно. Ну до речі, маленький епізод такий: до Петлюри, як кажуть, валом валили селяни. Чому? В.Винниченко згадує про поголоску, яка поширювалася серед селян: «Ось іде Петлюра на гетьмана. Вона йому покаже! Та, слава Богу не буде тієї України». Володимира Кириловича обурювало не те, що селяни не знали, хто такий Петлюра, а за прізвищем думали, що то жінка [сміх].

Винниченко, коли про це дізнавався, думав, до чого гетьман суспільну свідомість українців довів, які говорили, що «слава Богу її вже не буде», тієї «осоружної України». А що буде? Ці люди не будуть знову відстоювати свою територію і владу, як не відстоювали Центральну Раду. І що він робить? Він споряджає посольство до Москви.

В 17-му році, як його не ображали, від виходив навіть із уряду — була урядова криза, коли Тимчасовий уряд не хотів погоджуватися, тепер він першим кроком, який робить, посилає місію Семена Мазуренка до Москви — домовитися. Знову, основний мотив: щоб не лилася українська кров. Хотять маси рад? — давайте запровадимо ради; хто не погоджується — добре, давайте ми назвемо «трудові принципи» і створимо Трудові ради. У більшовиків що існує? Існують Ради робітничих, селянських і солдатських депутатів, які працюють за таким принципом: 1 голос робітника прирівнюється до 5 голосів селянина. А ми — щоб голос кожного цінувався однаково, щоб що селянина, що робітника, що професора, кожен, хто живе тільки своєю працею, він повинен мати права голосу в нашій державі. От ті, хто користуються чужою працею, ті взагалі позбавляються виборчих прав — фабриканти, заводчики, поміщики і т.д. На цій основі ми створюємо Трудові ради і їдемо до Москви і пропонуємо їм: дивіться, у нас не так трошки, як у вас, ну це природно, бо ми селянська нація, ми відповідно будемо вести свої справи, але, ми не проти вас, давайте домовлятися, давайте [спільно діяти проти] класів експлуататорів; ми заключаємо з вами договір — красивий, високий, про союз, про борню з нашою і світовою буржуазією.

Оскільки лідери основних політичних партій відмовилися їхати до Москви, керівником Надзвичайної дипломатичної місії послали такого собі «сіренького», маловідомого дипломата Семена Мазуренка. А там його сприйняли дуже добре: давайте-давайте негайно домовлятися. Чому? Та мало сил було у радянської влади, не було війська, а це, згадайте, початок 19-го року. 14 держав, які оточили Росію — і хоча б з одного боку розірвати оце кільце, яке було вороже, це було б успіхом для росіян, для російської демократії. От як вилаштовується ситуація Винниченком. Домовляється про все.

Хто зриває? Зриває Петлюра. Тому що на півдні України висадилися в Криму спочатку, а потім в Одесі, Миколаєві, в Херсоні інтервенти «Антанти». І Петлюра, а в його руках зброя, він головний отаман військ України, він не кориться Винниченку і він веде з ними переговори. А ті просто блефують, вони допомогти не можуть, але вимагають: і те не так, і те не так. Чому не так? І тут знову питання про міжнародні відносини. Зараз скільки завгодно ви можете прочитати, в чому винні Центральна Рада і Директорія, і на яких підставах треба було не з німцями домовлятися в Бресті, а треба було з «Антантою» зразу домовлятися. А «Антанті» що потрібно було? А «Антанті» потрібна була вся Росія, єдина і неподільна, без всякої України, в якому б статусі вона не була — і тому вони вагаються.

Якщо про Семена Мазуренка (я розказав, людина не високого рангу, але його приймають на вельми поважному рівні і з ним ведуться серйозні  переговори), то до Бірзули їздять міністри УНР, а там полковник Фрейденберг веде переговори — і змушує підписати такі умови, згідно яких фінанси і залізниці на 49 років поступають під контроль Франції і т.д. І на все Петлюра згоджується. Мало того, висувається ультиматум — розігнати Директорію. Ну як розігнати? Адже Трудовий конгрес України (який — як Грушевський Національний конгрес проводив, тут є також закономірності, паралелі — Винниченко проводив) довірив Директорії, яка успішно провела антигетьманське повстання: хай далі керує нашим життям. Не можна цього зробити, це нечуване втручання у внутрішні справи! Ну добре, «зм’ягчається» Фрейденберг, тоді слід вигнати соціалістів Винниченка і Чехівського (а Чехівський — це голова Ради Міністрів), як собак, з Директорії і з уряду, а Петлюру — як бандита. Тому що кожен бандит тепер оголошує себе петлюрівцем. Повертаються гінці до Винниченка, він каже: якщо це потрібно народу, будь ласка — він складає повноваження. А Петлюра виходить з партії — знову паралелі можна проводити з 91-м роком — і тепер він не соціал-демократ; у відповідальний для України час не може залишити її без нагляду, він залишається при виконанні своїх обов’язків; практично заміщає Винниченка.

І що далі? А досить заколоту Григор’єва, колишнього петлюрівського офіцера, отамана —  і покотилися з України інтервенти-антантці. Що залишається у Петлюри? «У вагоні Директорія, під вагоном територія», Україна наближається до краху.

Таким чином, те, про що ви подумки, я сподіваюся, думаєте, коли я вам про це розповідаю, воно мало своє місце, здавалося б у інших, але таких схожих обставинах, що якщо це добре знати, якщо цим трошки керуватися, то можна намацувати потрібні логічні варіанти.

Націонал-комунізм і переростання революції в Українську національну соціалістичну революцію

Ну і на завершення, я ще хочу один сюжет підняти, це те, в чому українці виявилися хронологічно піонерами. Це — український комунізм або націонал-комунізм. Справа в тому, що націонал-комунізм у нас почав паростки пускати у 1918р.

Найбільш потужні українські партії — українських есерів (70 тис. чоловік-учасників було на початок 1918р.) і українських соціал-демократів (там були інтелектуали, зібрані Винниченком), ну трошки українських соціалістів-федералістів (там більше підприємців, банкірів, професорська партія). Так от, у них починаються розколи саме в результаті зіткнення Центральної Ради з Радою робітничих депутатів, з радянською владою. І самі енергійні, самі думаючі, самі ділові люди виходять з партії українських есерів і створюють партію боротьбистів, яка оголошує себе Українською комуністичною партією (боротьбистів), і вступає в Комуністичну партію (більшовиків) України. Те ж саме відбувається в меншій партії — українських соціал-демократів. Російські есери, організації, які працювали на території України, оголосили Українську партію лівих соціалістів-революціонерів (борьбистів) (то — боротьбисти, українські есери, а це — російські есери), але оголосили себе територіально борьбистською партією і теж вступають до Комуністичної партії (більшовиків) України. Бунд — «Всеобщий еврейский рабочий союз в Литве, Польше и России» перетворюється на Комфарбанд, Комуністичний Бунд і теж вступає до Комуністичної партії (більшовиків) України.

У мене немає часу, але це окрема і велика історія, як створювалася Компартія (більшовиків) України — всупереч Леніну, всупереч офіційній позиції ЦК РКП(б) в 1918р. А було важливо те, що Г.Л.Пятаков, М.О.Скрипник — вони створювали партію для того, щоб в умовах, коли селянство, яке вело стихійну, нерівну боротьбу проти Скоропадського і проти німців, і просто знемагало, кров’ю стікало і нікому було скерувати його до організованих дій, стали на чолі боротьби і по суті врятували честь нації.  

А Леніна і московських більшовиків можна було теж зрозуміти: важливо було зберегти Брестський мир, вижити, дочекатися доки революція в Німеччині відбудеться, а вони нагромадять сили і будуть оплотом світової революції. Тому Пятаков і Скрипник схилялися до створення окремої Комуністичної партії (більшовиків) України і реально — більшовики-патріоти пішли на створення Комуністичної партії (більшовиків) України всупереч, повторюю, Леніну. Конкретно-історичний підхід дозволяє зрозуміти, чому офіційна Москва остерігалася рішучих дій на українському напрямку у відновленні радянської влади наприкінці 1918 – на початку 1918рр.

І саме в цих умовах зароджується український комунізм, що зумовлює цілком певний вектор суспільного поступу — переростання Української національної революції, власне, в Українську національну соціалістичну революцію.

Чому я про це говорю? Справа в тому, що у міжнародному відношенні такий приблизно шлях почали проходити китайські комуністи. Компартія Китаю була створена в 1921р. і після багатьох перемог, а також і багатьох поразок, Мао Цзедун у 38-му році проголошує курс на китаїзацію марксизму. Тобто поєднання марксистської доктрини з китайськими умовами. Крім того, що китайський — це по назві азійський шлях, а не європейський шлях. Ну якщо хронологічно взяти, то це на 20 років пізніше після того, що робилося в Україні, робилося під впливом реального життя, суспільних процесів. Не дуже хотів з цим миритися Комінтерн, а значить Москва — Сталін, Комінтерн розкритикували Мао Цзедуна; потім, після смерті Сталіна, зробили спробу ще раз повернутися — тут Хрущов розкритикував (ну Хрущов, ви знаєте, вмів сваритися більше, ніж Сталін), ще більше на Мао Цзедуна тиснути почали, що він такий-сякий, є «единое интернациональное учение, годное для всех стран, народов, регионов» — марксизм-ленинизм, нельзя его никаким образом национализировать; знову приглушили. Помирає Мао Цзедун, приходить Ден Сяопін. І Ден Сяопін відроджує оцей китайський шлях розвитку, китайську модель соціалізму, якою треба йти. І ви сьогодні знаєте, чим характеризується, як розвивається нинішній Китай.

Повторюю, що ми, ну так історія сталася, були історично першими, хто встав на цей шлях — не тому, що розумніші чи ще щось, вигадували, зоригінальнічали — обставини об’єктивно диктували потребу вибору саме такої, а не іншої політики. Свого часу я написав книжку про марксизм і національний чинник «У пошуках соціальної й національної гармонії (ескізи до історії українського комунізму)» — ось ця книжка [показує]. Ви знаєте, мені прикро про це говорити, але ця книжка у нас в Україні нікому не потрібна — ні правим, ні лівим… Ну от Павло [Вікнянський] показує — нам, добре, що хоч вам потрібна!.. [посміхається] Я відповідально про це говорю, тому що знаю реакцію на неї збоку: нам це не потрібно… Але в Китаї потрібна: вони кілька разів запрошували мене на різного роду форуми, конференції, де демонстрували — для них цікавий шлях, який ми проходили, методологія дослідження, методика дослідження, що у нашому досвіді є такого цікавого, чим китайці, не дуже добре знаючи Україну, але могли б скористатися, що, може, їм стане в нагоді.

Ви знаєте, я вчора сів і також накидав собі якийсь план, про що я буду говорити, і я вам скажу, що, мабуть, не досяг і частини того, що в плані собі позначив, не розказав вам, не поділився своїми міркуваннями. Вони дійсно несистемні, як я в назві запропонував — що я буду розмірковувати разом з вами, спираючись в основному на те, що ви і самі без мене знаєте. Але я знаю якісь деталі і можу пов’язати їх, можливо, як професіонал трошки більш переконливо, ніж ви, аби наштовхнути вас, щоб ви продовжували свою думку в такому ж напрямку.

І загальний висновок, знаєте, такий: якщо ви задумаєтесь над сказаним, то я буду вважати, що зробив свою справу, чимось наштовхнув вас на якісь думки. Візьміть літературу революції, ставтеся по-науковому, з т.з. наукових критеріїв — а не перекреслюйте все, не переіначуйте, і ви знайте, що це не маніпуляція, оці місточки, ці паралелі, а це те, що дуже нам потрібно.

Ви зверніть увагу на дуже просту річ, з моєї т.з., на яку не звертають увагу: як становилися вченими в новітній час, в XIX–XX ст., з чого починали? З історії Стародавньої Греції, з історії Стародавнього Риму, і римське право шанувало те, що було в історії. Приклади брали на озброєння, позитивне брали і йшли вперед, те, що негативне, — від нього відмовлялися, засуджували і т.д.

В наш час, на жаль, коли кажуть: та навіщо це потрібно нинішньому уряду, вони молоді, вони живуть зовсім іншим життям, а ще гірше — і я не буду поширюватися, хоча і знаю конкретні факти, ну в тій же Академії наук, коли звертаються з пропозиціями: давайте ми вам в цьому допоможемо, давайте ми це зробимо — ні, це не потрібно. Оце дуже прикро… Якщо ваша організація, ваша аудиторія хоч трошки налаштована на позитивне сприйняття колишнього досвіду і хочете реального прогресу, то з моєї т.з. — це не абсолютний шлях, але це один з елементів, коли стаючи на цей шлях, ви можете розраховувати на якийсь позитив. От на цьому я дозволю собі закінчити свій виступ.

«Превалює не науковість, а кон’юнктурщина»

Павло Вікнянський: Дуже дякую, Вам, Валерію Федоровичу! У нас залишилося буквально декілька хвилин на запитання, прохання піднімати руки. Мені здається, дуже цікава і проблематизуюча розмова.

Олег Слизько: Доброго дня, мене звати Олег Слизько, я з м. Полтава, «Республіку» представляю. Скажіть, будь ласка, 1917–1918рр., в ті часи, коли люди були обмежені інформацією, коли багато людей були неграмотні, для них нові тексти Грушевського, Винниченка і т.д. вони вважалися як таке «щось», мали статус наче надзвичайних, люди їх з нетерпінням [чекали], брали їх за основу. А в нинішніх умовах багато наукових текстів, на жаль, не сприймаються людьми і дуже важко на їхню сторону достукатися. Як Ви вважаєте, 100 років пройшло і в нинішніх реаліях чи все-таки інтелектуальному середовищу, немейнстримному прошарку вдасться достукатися до читачів?

Валерій Солдатенко: Ну я намагався якось так побудувати вам свої роздуми, починаючи саме з того, що зараз на інтелектуальний, академічний продукт запиту немає. Навпаки, говорять: та кому це треба! Але я невипадково акцентував вашу увагу на тому, що винні в тому і науковці, які є в Академії наук, в якій я працюю.

Щоб довести це, звернуся до конкретного прикладу: 17 березня 2017р. у Верховній Раді відбувається велике дійство — слухання і відкриття виставки, яка присвячена 100-річчю українського парламентаризму: що таке український парламентаризм? — це Центральна Рада, створена 4 березня (17 березня за новим стилем), ось з чого почався український парламентаризм. Та нічого подібного! Візьміть і почитайте Грушевського. Скільки він доводив, що Центральна Рада не є парламентом, що треба справжній парламент створити! На 9 січня 1918р. було призначено відкриття Українських Установчих Зборів, тобто дійсного парламенту. На першому ж засіданні планувалося ухвалити Четвертий Універсал. Однак Збори не відбулися, оскільки в половині губерній не вдалося провести вибори депутатів, половина ж обраних не змогла приїхати до Києва, бо війна. Збори були призначені повторно на 12 травня 1918р. Чому 29 квітня відбувся державний переворот і прийшов до влади Скоропадський? Серед інших мотивів було не дати скликати Українські Установчі Збори. Вони не були скликані при Скоропадському, який заявляв, що це є однією з тих цілей, якої він прагне. Цього не сталося і за Директорії. Тобто, в 17–20-х рр. парламенту так і не створили.

Що роблять? Під політичну кон’юнктуру — давайте проведемо 100-річний ювілей парламенту, ми ж не гірші за інших. Не знаю, що виграється в політичному відношенні, а от з т.з. науковості ми програємо. І, на жаль, беруть участь в цьому дійстві науковці. Тому я й говорив, що представники наукового цеху винні в тому, що до істориків висуваються виправдані претензії, їм просто не довіряють. І те, що зараз відбувається, викликає прикрі почуття.

От я зовсім недавно був на одній із конференцій, де був дуже високоповажний український історик. В Росії випустили «Історію України», книжку з російських позицій (а з яких вони можуть ще випустити?). Ну ми вирішили випустити свою історію, написали, поклали поряд, ви знаєте — це історія про різні країни, це дві прямо протилежні історії. В науці може таке бути? Один і той же період, одні і ті ж події, одні й ті ж діячі. Якщо ви керуєтеся науковими критеріями, то ви мали б — ну десь акценти трохи різні, десь відрізнятися в оцінках, але не може бути враження, що це одна історія, а ось це прямо протилежна. І я вам повинен сказати, що на основі вивчення історії революції ми забрели в таку пастку по відношенню до Росії, що вибратися з неї, я не знаю… ми зможемо за років 20, а може й того більше.

Значить, там зараз побутує концепт Великої російської революції: Великая российская революция — це Лютнева революція, Жовтнева революція, Громадянська війна. Одне з досягнень цієї революції, щоб там не було, хто б кого не розстрілював, білі, червоні — це все дрібниці, а от те, що вона розчистила ґрунт для того, щоб Росія вступила на шлях модернізації та ще й зробила це приблизно в тих ж імперських територіальних межах — за це треба поціновувати те, що сталося. В такому разі, ті, хто виступав проти: Українська Центральна Рада, Грушевський, Винниченко — ні, це не те, що  має описуватися в контексті Російської революції. Так, Українська революція була. А хто нею керував? Та це психічно невиважені, непевні люди, такі як Винниченко, Петлюра… Тому Українська революція оголошується «українським синдромом». А насправді Україна пішла попереду інших в згаданому процесі децентралізації Росії, в бажанні створити саме федеративну демократичну республіку замість імперії — так найбільше.

Що українські історики пропонують «у відповідь»? Ну згодні визнати Лютневу революцію, а от Жовтнева революція — нічого подібного, це не наша, ми пішли різними шляхами, ми почали розходилися і у нас ніякої соціалістичної революції і близько не було. А що було? Були агресії з боку Росії, тричі приходили російські війська, які насаджували нам радянську владу.

Тому в Україні, кажуть, громадянської війни не було. Чому у нас загинули мільйони людей? Ні, то не громадянська війна, у нас ідейних розходжень між вершками суспільства і низами не було — були ті 3 агресії. І витворюються концепції антинаукові, що з одного боку, що з іншого. Ну не повинно цього бути, якщо ми дотримуємося наукового підходу, керуємося науковими критеріями, логікою науковою. А оце протистояння, воно дуже дорого коштує і їхній стороні, і нашій, і, на жаль, превалює не науковість, а кон’юнктурщина. І коли ми йдемо за культурним продуктом, ми одержуємо продукт, який не дуже користується популярністю в широкому середовищі, а користується той, що бере на озброєння якісь патріотичні гасла, коли кричать: «Україна — не Росія, ми разом не були, не будемо» і т.д., ви знаєте не гірше за мене, що відбувається зараз з приводу Донбасу, з приводу можливостей завершення цього конфлікту.

І, знову-таки, якщо правильно всі акценти розставляти, в чому вага епізоду, пов’язаного з поїздкою Семена Мазуренка? В тому, що Винниченко вибирав між війною і миром, він двічі намагався, виборював мир і двічі зазнав поразки. Від кого? Від прихильників партії війни. І що в результаті? В результаті — в обох випадках одержали поразку. Знання хоч трошки цього матеріалу може бути хоч якимось стимулом для того, щоб розмірковувати над вибором сьогоднішнім.

І закінчую. Я надрукував у 2008р. в газеті «Дзеркало тижня» чималеньку статтю про Брестський мир. Телефонує мені Литвин Володимир Михайлович (тоді він був головою Верховної Ради України) і каже: Валерій Федорович, розумна стаття, хороша, повчальна але, на жаль, вона аж на 16-й сторінці видання — туди наші можновладці просто не доходять. А то б, можливо, здійснили проєкцію на сучасність… От наша ситуація, прикрість нашої ситуації. Що не тільки не хотять знати про наш непростий досвід, а елементарно навіть читати про те відмовляються. [аплодисменти]

Частина І
Частина ІІ          
                                        




Підпишіться на Телеграм-канал Studrespublika, щоб оперативно отримувати найважливішу інформацію про діяльність Студреспубліки

Автор: Валерій Солдатенко, авт. ред.